Menu

Чакри, як вони є.

чакри

Усі, хто прагне пізнати себе і світ довкола не лише в сенсі їх матеріальної структури (тобто грубого, фізичного тіла), а й розгледіти глибшу, тонку, енергетичну субстанцію будови, знають про існування чакр – «рушійних колес» життєдіяльності живого організму. Останнім часом з’явилося багато популярної, деколи хибної, інформації щодо цієї теми. Щоб не стати жертвою спекуляцій, давайте повернемось до класиків. Гуруджі Шрі Свамі Шивананда ось так визначає поняття чакр в тілі людини:
“… Йогічна концепція психоенергетичних вузлів.
Всесвіт макрокосму складається з семи сфер. Будучи відображенням макрокосму, мікрокосмічний всесвіт людського тіла також створено свідомістю семи планів буття. Кожен окремий план має свій центр втілення, що є також центром прояву відповідної цим планам стихії. Такі центри втілення називаються чакрами.
Їх сім – Муладхара-чакра, Свадхистхана-чакра, Маніпура-чакра, Анахата-чакра, Вішуддха-чакра, Аджня-чакра і Сахасрара-чакра. Кожній чакрі відповідає своє основне сплетіння енергетичних потоків тонкого тіла, або енергетичний вузол – грантхі.
[В цілому вузлів – грантхі – значно більше, ніж чакр (або чакр значно більше, ніж сім), оскільки під грантхі розуміються вузлові зони, в яких сходиться кілька функціональних потоків першого тонкого – званого також ефірним – рівня тіла. Кожному з вузлів відповідає вихор ще більш тонкої природи, який і є тим, що часто розуміється під чакрою. Однак існує цілий ряд інших концепцій чакр. Найбільш коректними з них представляються ті, згідно яким власне чакри – сім основних вихорів – суть результат інтерференції вібраційних середовищ, що формуються п’ятьма стихіями і двома керуючими силами. Таким чином, чакра виявляється утворенням більш фундаментальним, ніж просто польовий вихор, що генерується вузлом потоків. Тому власне чакрами доцільно називати тільки ті сім головних вихорів, які відповідають центрам прояви сил і стихій і є утвореннями універсального характеру. Тоді грантхі – енергетичні вузли – суть енергетичні вузли самого грубого рівня, що розміщуються в зонах локалізації центрів вихорів чакр, які відповідають за управління фізіологічними функціями на тонких планах.
Подібно до того, як в кожній стихії опосередковано представлені аспекти всіх інших стихій і сил, в комплексі кожної чакри містяться прояви всіх семи чакр, хоча в енергетичному тілі – на відміну від фізичного – ядра (але тільки ядра) вихрових утворень самих чакр локалізовані досить явно:
1. Муладхара – чакра – область промежини;
2. Свадхистхана-чакра – верхня частина статевого органу у жінок і верхня частина підстави статевого органу у чоловіків;
3. Манипура-чакра – живіт трохи нижче пупка (цей вихор – досить великий і витягнутий вгору до сонячного сплетіння);
4. Анахата-чакра- за серединою грудини;
5. Вішуддха-чакра – шия в області яремної
западини;
6. Аджня-чакра – в середині голови на перетині ліній, одна з яких з’єднує верхівки вушних раковин, а друга -мозжечок і середню вершину лобно-очного трикутника -Трікути;
7. Сахасрара-чакра утворює конічних вихор, вершиною впирається в Аджня-чакру і розкривається до своєї основи вгору, перетинаючи контур тіла приблизно по периметру горизонтальної окружності черепа, в області чола проходить по межі волосистої частини голови.
Решта ж вихорів суть пов’язані з чакрами тонких аспектів грантхі. І якщо чакри в фізичному тілі розподілені і представлені сімома основними функціональними системами, то грантхі – локалізовані і представлені комплексом з нервового сплетення (нервових сплетінь, залози (залоз) внутрішньої секреції, органу (групи органів) і відповідних м’язів і суглоба (суглобів)].

Взаємна відповідність між силами, стихіями, планами буття, сім’ю чакрами і сімома основними грантхі таке:
1.Маха -таттва – Велика Сутність – світ найвищих – Сахасрара-чакра – Махат-грантхі.
2.Ахамкара – вольова сила всесвіту – світ просвітлених – Аджня-чакра – Ахам-грантхі.
3.Акаша-таттва – ефір – світ тих, хто досяг усвідомлення єдності зі своїми творіннями – Вішуддха-чакра. Вісма-грантхі, відомий також як Набха-грантхі (Набха (санскр) -небо, Вісма-пана (санскр.) – Назва небесного міста гандхарвов – божеств – в ведичних письменах).
4.Вайю-татгва – повітря – світ великих – Анахата-чакра – Вайю-грантхі.
5.Агні-таттва -огонь -мир обмежених – Манипура-чакра – Агні-грантхі.
6.Апо-таттва – вода – світ мертвих – Свадхистхана-чакра – Вари-грантхі (Вари, Джала, Апас (санскр) вода).
7. Прітхві-таттва – земля – світ смертних – Муладхара-чакра – Прітхві-грантхі.

DSC_0348Оскільки тепер ми розглядаємо не стільки метафізику Йоги, скільки прийняті в Йозі фізіологічні трактування, вважаємо за доцільне використовувати термінологію з тих давніх трактатів, які знаходяться на стику Йоги і Аюрведи, таких, як, скажімо, «Праджапаті-Сутра».
У загальних рисах схема взаємодії між чакрами, грантхі і відповідними їм органами фізичного тіла така: чакра контролює функціональний стан грантхі, грантхі же регулює діяльність органів, відділів нервової системи і секреторну активність ендокринних залоз.
Залози внутрішньої секреції (ендокринна система відноситься до органічних структур Свадхістхана-чакри) є основною ланкою, за допомогою якої функції відповідних грантхі проектуються на фізичний план.
Незважаючи на тісну функціональну взаємодію залоз внутрішньої секреції одне з одним, в організмі кожної людини існує свій характер співвідношення їх активності, який є визначальним фактором формування фізичної і психічної конституції індивіда.
Таким чином, тип особистості людини і стан його фізичного тіла в значній мірі визначаються тим, які з ланок ендокринної системи є домінуючими або з тих чи інших причин перебувають у стані функціональної недостатності. Відповідно можна говорити про характер дії певних грантхі на більш тонких планах, тобто про домінування або недостатності проявів окремих стихій (через переважання певних гун) як про причину виникнення тих чи інших станів людського організму і психіки.

Грантхі є основними керуючими центрами функціональних проявів сил і стихій. Тому робота органів і залоз внутрішньої секреції, розташованих в тих частинах тіла, де локалізовані основні грантхі, безпосередньо пов’язана з проявами відповідних стихій.
Головним центром управління проявами Акаша-таттви є Вісма-грантхі, розташований в області шиї. Відповідно, до функціональної сфери Вісма-грантхі відносяться щитовидна і пара-щитовидні залози, мигдалини, слинні залози і інші утворення, розміщені в цій частині тіла. Виділення залоз, що відносяться до Вісма-грантхі, мають ключове значення в боротьбі організму з захворюваннями і сприяють збереженню здоров’я і сили. Стан цих залоз безпосередньо позначається на функціонуванні всіх інших залоз внутрішньої секреції. Якщо залози Вісма- грантхі з будь-яких причин перестають виділяти в кров достатню кількість своїх секретів, на організм людини негайно обрушуються цілі каскади захворювань. В цілому можна сказати, що однією з основних функцій Вісма-грантхі є загальний контроль стану організму.

Особи, в конституції яких домінує Вісма-грантхі, знаходяться під переважним впливом стихії ефіру – Акаша-таттви, їх особистісні характеристики, отже, формуються в основному під керуванням Саттва-гуни. Вони володіють розвиненим у всіх відносинах розумом, за допомогою якого в цьому світі втілюється рівень божеств, які усвідомили єдність зі своїми творіннями. У жінок Вісма-грантхі зазвичай представлений дещо краще, ніж у чоловіків. Тому жінкам більшою мірою властиві шляхетність, любов і самовідданість – якості, незмінно присутні в натурі будь красивої, здорової і розумної жінки. У разі порушення роботи Вісма-грантхі активність відповідних залоз патологічно змінюється – робиться надлишковою або стає нижче норми. Людина втрачає здатність до зосередження, позбавляється спокою і самоконтролю, не може повноцінно мислити, діє гарячково, або, навпаки, стає млявою. Лінощі розуму і суєтність позбавляють здатності до будь-якої складної роботи, і людину переслідує стан розпачі з кожного найменшого приводу.
Прояви стихії повітря – Вайю-таттви – в організмі регулюються вузлом Вайю-грантхі, який займає в людському тілі область грудної клітини. Відповідно, головні органи, що належать до сфери дії даного енергетичного вузла, – це легені, серце, вилочкова залоза, а також мережа судин кровоносної системи і деякі дрібні залози.
Вайю-бхута в організмі є захисним і діючим елементом. Головні центри його активності -органи системи дихання і кровообігу, на яких лежить основна відповідальність за підтримання життєдіяльності. У той час як в діяльності інших органів і систем можливі функціональні паузи для відпочинку і відновлення, легені та серце працюють беззупинно. Будь-яка зупинка серця хоча б на кілька десятків секунд або припинення дихання на лічені хвилини в більшості випадків тягнуть за собою смерть.
Органи Вайю-грантхі здійснюють управління розподілом тілесної енергії. Тому функціонування всіх без винятку органів і систем знаходиться в безпосередній залежності від стану Вайю-грантхі. Дефіцит працездатності органів цього вузла не може бути заповнений нічим. При порушенні функціонування головних органів Вайю-грантхі патологічно змінюється режим кровопостачання і, як наслідок, енергозабезпечення організму, в результаті чого неминуче виникає цілий комплекс захворювань.
Для психічної конституції людини з порушеннями роботи Вайю-грантхі типові підвищена балакучість, схильність до істеричних реакцій, нездатність контролювати зміну емоційних станів. У відносинах з людьми така особа часто демонструє невдячність. Останнє проявляється в його маненері негативно висловлюватися про тих, хто добре до нього ставиться, намагається полегшити йому життя або від нього залежить, пред’являти до них необґрунтовані претензії і навіть їх ображати. По своїй фізичній конституції особи з порушеннями функцій Вайю-грантхі як правило кволі, худі, скуті в рухах і часто повільні.
Ті ж, у кого Вайю-грантхі домінує і знаходиться в хорошому стані, мають врівноважений темперамент, помисли їх чисті, а емоції – завжди під контролем. У суспільстві ці люди зазвичай виступають в якості старанних, дисциплінованих і безкорисливих трудівників, які користуються любов’ю і повагою ближніх.
Стихії вогню – Агні-таттви – відповідає вузол Агні-грантхі, що керує усіма проявами тілесного вогню. Його основні органи – шлунок, печінка, жовчний міхур, селезінка, підшлункова залоза і наднирники. Крім того, Агні-грантхі регулює діяльність всіх інших органів і залоз, що мають пряме відношення до переробки їжі та отримання енергії.
Якби згасло сонце – велика обитель вогню, – то органічне життя на Землі в будь-яких формах, включаючи людину, навряд чи була б можлива. Планета, найімовірніше, перетворилася б у мертву промерзлу брилу млявої відсталої матерії. Таким же чином сила, яку йогіни називають тілесним вогнем, є тим, що підтримує і оновлює світ тілесного буття. У день, коли остаточно руйнується сфера внутрішнього вогню, людина гине.

Функціональні соки і виділення органів Агні-грантхі, в традиції Йоги іменовані соками тілесного вогню, володіють величезною руйнівною силою, не слабшою, ніж найсильніші кислоти. Їх сила переробляє їжу, трансформуючи її в енергію, яка розподіляється органами Вайю-грантхі і підтримує життєдіяльность тіла і його температуру, а також в пластичний матеріал, з якого будуються тканини фізичного тіла (ріст, оновлення на клітинному рівні, т.ін.).

Особи з функціональним домінуванням Агні-грантхі за психічної конституції – енергійні, наполегливі, цілеспрямовані і воістину невтомні у праці. Як правило, їм властиві здатності видатних лідерів. До людей такого типу належить переважна більшість сильних політичних діячів і військових керівників вищих рангів. Це ті, чиє покликання – боротьба.
Порушення нормального функціонування Агні-грантхі проявляються в зловживанні людиною своєї природною силою, в інтриганстві, хтивості і патологічному марнославстві, нерідко вселяє огиду навіть найближчим їх друзям і родичам. Найменші незручності або фізичний біль іноді призводять таку людину до сказу, однак ні володіти собою в конкретних ситуаціях, ні, тим більше, дотримуватися дієти він не в змозі, оскільки не виносить ніяких обмежень. Зазвичай розлади в роботі Агні-грантхі супроводжуються захворюваннями шлунка, дванадцятипалої кишки, печінки, жовчного міхура і інших органів травної системи, а також порушеннями кров’яного тиску.
Варі-грантхі – енергетичний вузол активності стихії води -Апо-таттви. Цьому вузлу відповідають нирки, усі органи сечостатевої сфери, лімфатична система і грудні залози у жінок. Апо-таттва містить в собі зародок життя. Основна функція Варі -грантхі – керування функцією репродукції. Основні органи Варі-грантхі виділяють секрети, які містять інформацію про цілісний організм. Саме з цих секретів розвивається людське тіло. Друга назва Варі- грантхі – Сома-грантхі (Сома (санскр.) – Нектар, божественний флюїд) –вказує на важливість цього вузла, що має ключове значення для підтримки безперервності життя роду людського.
Особи з функціональним переважанням Варі-грантхі зазвичай відрізняються незвичайним дружелюбністю і завжди справляють на оточуючих сприятливе враження. Вони володіють прекрасним здоров’ям і схильні до впорядкованості і розміреності в усьому, що роблять. У разі порушень функцій Вари-грантхі індивід, незалежно від статі, стає егоїстичним, образливим, злісним, а також набуває схильність до статевих надмірностей і перекручень.
Прітхві-грантхі – енергетичний вузол стихії землі – управляє процесами побудови щільних тканин фізичного тіла, оформляючи і фіксуючи якістю інертності всі сили і енергії, які в цих процесах беруть участь. Ми не будемо детально зупинятися на функціях земного енергетичного вузла. Відзначимо тільки, що особи з переважанням Прітхві-грантхі зазвичай повнокровні, щільні, важкі тілом і мають надмірну масу за рахунок великої кількості зайвого жиру. За вдачею вони ліберальні і терплячі. Їм чужі високі прагнення і зусилля волі. Вони не схильні особливо напружуватися навіть для придбання необхідних матеріальних благ. Їх відлякують перспективи будь-яких конфліктів і труднощів, активних пошуків, радикальних рішень, вони однозначно вважають за краще інертне проходження по шляху найменшого опору.
Порушення функції Прітхві-грантхі змушують людину надмірно піклуватися про своє благополуччя, задоволенні потреб фізичного тіла і жадібно шукати найпростіших тілесних насолод.
Ахам-грантхі – енергетичний вузол вольової сили всесвіту. Він локалізований в голові приблизно на рівні чола. Основними органами, що до нього відносяться, є підкірка, гіпофіз, мозжечок і окремі обмежені ділянки великих півкуль. Головна функція Ахам-грантхі – управління сприйняттям і особистісними проявами в сфері логічного, творчого та інстинктивного розуму, а також роботою побутових аспектів інтуїції. Ахам – Его – править усією нашою життєвою активністю, Ахам-грантхі відповідає за координацію роботи всіх інших енергетичних вузлів – Вісма-грантхі, Вайю-грантхі, Агні-грантхі, Апо-грантхі і Прітхві-грантхі, намагаючись, наскільки це можливо, компенсувати недостатність їх функцій і виправляти їх помилки.
Серед осіб з домінуючою функцією Ахам-грантхі – найбільші генії в області літератури, поезії, великі вчені, філософи, меценати, діячі, які віддали всі сили і помисли благу людства, святі і пророки.
При порушенні функцій Ахам-грантхі в натурі людини проявляються підступність, безсердечність, скритність, жорстокість, холоднокровна агресивність і войовнича зловмисність.
Область голови над Ахам-грантхі займає Махат-грантхі – енергетичний вузол Первинної Сили. Його головні органи – шишковидна залоза і, звичайно ж, кора великих півкуль головного мозку; Махат-грантхі – тонке утворення, за допомогою якого в людині втілюється Бог. Цей вузол відповідає за всі функції духовної інтуїції і вищу свідомість людини, а також виробляє тонкий флюїд, сома – іменований Дхара (Сома (санскр) -нектар, сік місяця; … Дхара (санскр) -поток, злива), який, насичуючи все тіло, першоосновою людського втілення.
Саме за допомогою цього потоку здійснюється вища координація всієї функціональної діяльності тонкого і грубого планів у часі і просторі. У самій середині Махат-грантхі знаходиться Брахмарандхра – вісь вихору Сахасрара-чакри – втілення чистої безоб’єктної свідомості вищого розуму, що знаходиться поза проявів трьох гун.
Особи з явно домінуючою функцією Махат-грантхі зустрічаються вкрай рідко, оскільки вони -величніше з великих, їм поклоняються, як втіленим божествам, їм доступні будь-які досягнення в яких завгодно сферах людської діяльності, але зазвичай вони не намагаються реалізувати себе в чомусь конкретному. Вони – боги в світі смертних, від народження мають внутрішнє право на повну свободу, для них просто нема підстав набувати визнання, багатство і славу. Вони і так цілісні, самодостатні і мудрі настільки, що пізнають цей світ і все,що приховане за його проявами, не залучаючись до суєти дослідження сфери земного існування за допомогою діяння і страждань.
Їх завдання-просто час від часу тінню з’являтися тут, на землі, злегка торкаючись життя людства і цим непомітно змінюючи хід її глибинних і основоположних процесів, ненав’язливо проходити повз спраглих, стражденних, що борються, що заблукали, самозакоханих, самовідданих і всіх інших залучених, щоб ті, помічаючи їх, бачили: є ще “щось”, і це щось коштує спроб прорватися крізь усе це пекло. Після народження вони дуже швидко досягають повноти і цілісності усвідомлення, після чого особиста сила і божественна ніколи вже не покидають їх до самого кінця їхнього земного життя. Ніякі вчинки – як власні, так і інших людей, не можуть заплямувати їх, вони залишаються чистими і не пов’язаними нічим після будь-яких перипетій і життєвих колізій. Ніякі чуттєві стимули не в змозі похитнути стійкість їх неприв’язаності і відчуженості.
Вони до самих глибин розуміють всі тонкощі мотивів, які змушують людей діяти і страждати, і тому, залишаючись байдужими спостерігачами, в той же час є осередком найбільшої мудрості, чуйності і співчуття. Тяготи життя, печалі, хвороби, фізичні страждання і катаклізми не в силах похитнути глибинне спокій і мир, який панує в свідомості цих людей, порушити повноту і цілісність їх світосприйняття.
У звичайних людей діяльність Махат-грантхі виражена, як правило, слабо.
Дуже часто зустрічаються індивіди, у яких відсутня явна перевага будь-якого конкретного з шести енергетичних вузлів, але замість цього домінуючими є два, три і навіть більше грантхі, причому рівень їх функціональної активності приблизно однаковий. Такі типи конституції тонкого тіла – сукшма-Декхе – описуються в традиційній йогічній фізіології як випадки змішаного переважання грантхі або таттв, однак докладний розгляд позитивних і негативних наслідків, що випливають з цього, не входить в завдання даної роботи і має стати предметом окремої книги за традиційною ендокринології йоги.
* * *
Як вже говорилося, ключовими елементами творіння є повітря, вогонь і вода.
Відповідно, Вайю-таттва, Агні-таттва і Апо-татгва є стихіями, що грають ключову роль в гармонійному функціонуванні фізіологічних механізмів людського тіла. Будь-яке порушення їх взаємодії негайно призводить до виникнення захворювань, а серйозний розлад закінчується, як правило, смертю.
Найбільш безвідмовним і радикальним засобом для управління взаємодією цих трьох стихій і підтримки їх ідеального рівноваги є практики, описані в «Йога-Шастрі» (Шастра (санскр.) – Вчення, система «Йога-Шастра» -. Вчення або система І також – звід по класичних трактатів філософії та практиці Йоги). Вчення Йоги дає нам ключ не тільки до розвитку духовної сили і пронизливої ясності розуму, але також до побудови здорового, непідвласного часу організму, вільного від хвороб ознак вікової деградації. Таким чином, практика Йоги виявляється, мабуть, найбільш потужним засобом, здатним позбавити людство від настільки загального наш час передчасного старіння і повільного прижиттєво тілесного розкладання…»
Дякую усім, хто дочитав статтю до кінця. Ця інформація, неодмінно, стане вам в нагоді. Адже вона є першоджерелом.

чакри