Menu

+38 096 803-47-70

Ми є тим, що їмо.

vegetarianskie_deserty_3

Дисципліна раціону харчування  – це  головний і безперечний фактор стійкого здоров’я, профілактики і лікування недуг.

Шрі Свамі Шивананда вчить: “Єдина умова, без виконання якої техніки  Йога-терапії працювати не будуть: спосіб життя і структура раціону повинні бути приведені у сувору відповідність з принципами саттвічного харчування.”

Один із постулатів Аюрведи говорить: тільки при дотриманні принципів харчування нездоров’я може бути подолано остаточно. Ніякі ліки, навіть найсильніші, не допоможуть тому, хто не упорядкував свій раціон.

Той, хто тільки слідує дієтичним концепціям Йоги, незмінно досягає успіху в битві за здоров’я, навіть якщо не практикує ніяких вправ. З іншого боку, той, хто практикує йогу, але не слідує запропонованій для йогіна дієті, перетворює ефективні методи  самовдосконалення в не менш дієві знаряддя самознищення.»

157738Дієта ЙОГІНА – сатвічне вегетаріанське або веганське харчування.

Йога визначає три категорії їжі:

Збалансований  раціон, складений їз страв, що коректно готуються з “чистих” продуктів нетваринного походження (молоко і його похідні звуться чистими продуктами; в цьому протиріччя між “західним” типом вегетаріанства, де молочні продукти вважаються тваринною групою). До чистих, таких, що несуть енергію і силу нашому організму, відносять: усі свіжі овочі, фрукти, зелень, бобові, зернові, “полегшене”- лише доведене до кипіння, а не перекип’ячене- молоко і молочні продукти – кисломолочні, творог, панір (і тверді сири, що витримуються без застосування сичужних складових і плісняви). Фруктові і овочеві соки лише свіжо-вичавлені,  неконсервовані. Страви щойно приготовлені, свіжі, такі, що зазнали простої термальної обробки. Неприпустимо змішувати в одній страві багато різних продуктів. Випічка – бездріжджева, солодощі неконцентровані, простого приготування. Їжа має бути простою, такою, що легко засвоюється і несе відновлення сили, а не вимагає від організму мобілізації внутрішніх систем і викиду енергії на засвоєння страви.

sup-malo-kalorij-e1464092489353

Ідеальна дієта

“Все розмаїття можливих харчових продуктів в Йозі прийнято розділяти на три категорії – Саттвік їжа, Раджас їжа і Тамас їжа. При цьому враховуються не тільки біохімічні властивості того чи іншого продукту, але також якість властивих йому тонких субстанцій.

Саттвік  їжа.   Повноцінні продукти, вживання в їжу яких сприяє збереженню здоров’я і сили, формує потужний імунітет, а також забезпечує фізичну, розумову і духовну рівновагу, відносяться до категорії саттвичної або найкращої. Згідно з твердженнями авторів древніх класичних трактатів, саме такого роду продукти складають ідеальний раціон для практикуючого йогина.

Саттвік харчування зберігає спокій розуму і тіла, доставляючи людині задоволення.

pizza_1Раджас їжа.  Те, що сьогодні прийнято називати збалансованою їжею, за йогичною  класифікацією відноситься до категорії Раджас. У ній  в певних пропорціях поєднуються якісні продукти тваринного і нетваринного походження. (зазначимо, що усі продукти тваринного походження у Бгакті-йозі вважаються тамас-групою, “брудною” їжею)
 Слід, однак, пам’ятати, що некоректні методи приготування можуть перетворити навіть цілком доброякісні продукти на отруту, перевівши їх з категорії Саттвік їжі в категорію Раджасу або навіть Тамасу.
Саттвік продукти, приготовлені з додаванням великої кількості спецій, наприклад, перестають бути такими, поповнюючи собою категорію продуктів Раджасу.
Також до Раджас їжі можна адресувати коректно приготовані тваринні продукти. (за ведичними концепціями тваринна група: м’ясо, риба, яйця, молюски, яйця і т.д. вважаються нечистими і шкідливими)

b7e4e50fМолоко і молочні продукти, незважаючи на їх тваринне походження, в йогичній дієтології прийнято відносити до нетваринного. Під тваринними ж розуміються лише ті, які містять плоть живих істот, що стоять за рівнем еволюційного розвитку вище рослин. Очевидної шкоди їжа раджас-категорії  ніби не приносить, особливо молодим людям, у яких травна система працює досить ефективно. Однак, збуджуючи розум і генеруючи тілесну незадоволеність, вона штовхає людину в безодню потурання пристрастям, бажанням і похоті, і тому не дозволяє розуму – Манасу, досягти врівноваженого стану.
Звідси – неможливість для того, хто харчується раджас-їжею, стійко слідувати шляхом цілеспрямованого розвитку самоконтролю, розширення усвідомлення,  самовдосконалення і наближення до стану просвітлення.  Суєтність стану розуму незмінно рано чи пізно штовхає таку людину до скоєння помилок, що згубно відбиваються на його емоційному статусі, працездатності інтелекту і здатності контролювати волю. Таким чином той, хто харчується раджас-їжею, з віком неминуче ввергає себе до омуту хвороб і неадекватних станів психіки, особливо якщо життя його пов’язане зі стресами. Той же, хто має намір всерйоз присвятити себе просуванню по шляху духовної еволюції, а також той, кого цікавить відмінне здоров’я, повинен віддати перевагу виключно їжі Саттвік.

Тамас їжа.    Їжа незбалансована, засмажена, підгоріла, несвіжа, нечиста, що розкладається і пересушена відноситься до категорії тамас, або найгіршоЇ. Такого роду їжа однозначно шкідлива для розумового і фізичного здоров’я будь-якого, навіть найбільш стійкого індивіда.

f6c7bd_efc096a8d52f417a9ddf2cbb2223f830«Заповнюючи шлунок наполовину, потрібно йогіну їсти те, що чисто, на смак приємно, немає в чому гіркоти і також немає гостроти. Така помірність в їжі. Половину шлунка наповнюють їжею, чверть залишається для води і ще одна – для повітря і газів.
Трапеза ж йогіна завжди складена тим, що перетравлюється легко і швидко, не обпалює і підходить для побудови тіла. Нехай уникає він всього, що довго стояло, будучи приготованим, того, що перетравлюється з працею і в кишках загниває, а також того, що прямо з вогню і гаряче надмірно »(« Гхеранда-Самхита », 5-21,5-22, 5-29,5-30).  «Їжа молочна і солодка, яка присвячена Шиві і чверть шлунка залишає вільної, – ось помірність в їжі. Не слід йогіну  їсти надмірно гостре, солоне, кисле, пряне і гаряче,  рисове масло і сезам, гірчицю, вино, рибу і м’ясо, сир, вершкове масло, чорний перець, асафетиду і часник. Їжі, що застигла, розігрітої, пересоленої і зкислої, несвіжої, слід уникати, бо вона суть нездорова. Не боячись, може йогін взяти пшеницю, рис, ячмінь, молоко, топлене масло з молока буйволиць, солодощі, мед, сухий імбир, огірки, овочі і хорошу воду. Для практикуючого йогу це сприятливо. Бо силу дає їжа, приготована з топленим маслом і молоком, і тілу догоджає, його потребам відповідаючи цілком »(« Хатха-Йога-Прадіп-ка », 1-60,1-61, 1-62,1-64,1- 65).

ruletiki-iz-lavasha-s-syrom-i-zelenju-1

Бобові – як універсальне джерело білків. Як випливає з наведених вище цитат, йогіни виступають за повне виключення з раціону м’яса тварин, риби і яєць. Вони стверджують, що для підтримки повноцінного білкового балансу досить молока і молочних продуктів та бобових – різноманітних видів квасолі, бобів, сочевиці, гороху і сої. Ніякої шкоди від вживання в їжу бобових бути не може. П’ятдесяти-сімдесяти грамів в день цілком достатньо для дорослої людини. Діти будуть їсти стільки, скільки захочеться.
454-292-Indian_Lassi_top

(Примітний відомий факт з давньої історії: воїни «імператорської гвардії» Стародавнього Риму – добірні війська, що складалися тільки з досвідчених у безлічі битв бійців у віці не молодше сорока років – не вживали в їжу м’яса і риби, харчуючись в основному сочевицею і кашею з ячмінних зерен. При цьому воїни імператорських когорт успішно вигравали битви навіть з супротивником, що десятикратно переважали їх за чисельністю війська.)

вегетаріанський шашлик

Традиційні дієтичні принципи для всіх відповідно до індійських священних писань.   Згідно  індійських священних писань, дітей до шести-семи років, незалежно від кастової приналежності і місця народження, годувати м’ясної їжі не дозволялося, їм не можна було давати навіть дрібну рибу, щоб не заподіяти шкоди здоров’ю малюків.   Вживання в їжу великої риби, м’яса і яєць заборонялося до десятирічного віку. М’ясо тварин, забитих на громадських бойнях, вважалося огидною їжею, придатної хіба що для харчування самогубців і недоторканних.
Після досягнення істинної зрілості – віку максимального розквіту, тобто п’ятдесяти років, – будь-який, навіть воїн, згідно з приписами, повністю  відмовлявся від тваринної їжі, переходячи на рослинно-молочне харчування.
Все це дотримувалося у багатьох місцевостях Індії аж до перших десятиліть 20-го століття. Потім на зміну традиційному укладу прийшла дика суміш недолугих поглядів і збочених понять про харчування, прийнятому на Заході.

ягоди

І якщо раніше найкращим сніданком для людини будь-якого віку і суспільного становища вважалося кілька горіхів або жменя розмоченого у воді дрібного зеленого горошку, кілька соковитих фруктів і чашка молока, то сьогодні на зміну цьому прийшла модна яєчня, біфштекс, кебаб з м’яса і магазинні солодощі.
Наслідки у вигляді катастрофічного сплеску як традиційних для країни, так досі небачених «сучасних» хвороб не змусили себе довго чекати.”

Шрі Свамі Шивананда. Книга “Новий погляд на традиційну Йога-терапію”

Автор статті Жанна Потапова. З виступу на Міжнародному Йога-дні. Львів,2016.

157738